alie-en-marja-naar-santiago.reismee.nl

Blaren!

We zijn inmiddels weer een flink eind opgeschoten. De laatste 100 km komt in zicht. Het is nu er g druk op de route want heel veel met name spanjaarden lopen de laatste 100 km. Dat schijnt goed te staan op hun cv! Ook is er het fenomeen buspelgrim. Die worden steeds op bepaalde niet al te moeilijke plekken afgezet, lopen dan een eindje en worden dan weer met de bus opgehaald. Je herkent ze zo, ze hebben meestal witte broeken aan, sandalen mooi opgedoft en ogen heerlijk fris. Geen zweterige hoofden, kleding etc. Ach ja ieder doet het op zijn manier maar als je ze keurig in rijen ziet lopen vraag ik me toch af of dit nou wel de bedoeling is. We slapen vaak op stapelbedden maar dat is niet zonder gevaar. We horen al van verschillende mensen dat ze van het bovenbed af gevallen zijn, je schrikt je rot als er iemand naar beneden knalt. Gelukkig geen ernstige verwondingen maar toch. Dat ziekenhuisrekje is zo gek nog niet! Na 1500 km hebben we allebei opeens een blaar. Ik op mijn teentje en alie op haar hiel. Raar hoor nergens last van en nu opeens toch blaren. Het komt waarschijnlijk door de warmte. Het is hier al een aantal dagen behoorlijk warm, in de middag tegen de 30 graden! We vertrekken dan ook vroeg om voor de ergste hitte binnen te zijn. We zijn gebombardeerd tot Caminomoeders. We trokken een week op met een jong stel uit rotterdam en zij vonden het erg grappig om ons steeds aan te spreken met caminomoeder. Wij hebben er dus twee caminokinderen bij! Er wordt vaak gevraagd of we misschien zussen zijn. Waarschijnlijk ga je na zo n lange tijd samen op elkaar lijken! Inmiddels zijn we het pelgrimsmenu wel zat. Elke dag hetzelfde eten wordt wel er saai. Een restaurant opzoeken waar je normaal kunt eten is ook geen optie want daar kun je hier in spanje pas om 21.00 uur terecht. En ja, dan liggen wij bijna in ons mandje.... Elke dag om 6.00 uur opstaan betekent er vroeg in. Op 27 mei liepen we de route lang het cruz del ferro. Een bijzonder moment. De meeste pelgrims leggen daar op een hele hoge stapel stenen een steen van thuis neer met een bedoeling die voor iedereen verschillend is. Alie had een steentje uit haar tuin meegenomen met de letters van haar kinderen en kleinkinderen. Ook legde ze er een schelp neer die ze had gekregen en de hele tocht had meegedragen. Ik had van de vriendenclub een heel mooi steentje ekregen in de vorm van een hart met daarop de tekst "veel geluk" en die heb ik er met een heel warm gevoel neergelegd. Er gaat dan toch wel wat door je heen hoor op die momenten....... Ook in de kerken waar we komen en af en toe kaarsen opsteken voor iedereen die wel wat steun en kracht kan gebruiken sta je even stil bij deze toch wel heel bijzondere reis. We horen veel verhalen en dan ben je heel dankbaar dat dit je toch maar gegeven is! We genieten van de afgelopen dagen enorm van het landschap. Na de eindeloze akkers kwamen de bergen weer en wat een mooi vergezichten en bloemenpracht. Alles staat in bloei en het is echt een prachtig gezicht. Het is wel zwaar het klimmen dalen maar de beloning is groot. Gisteren de el cebreiro beklommen, het was zweten maar meer dan de moeite waard. Nog 5 dagen en dan komen we als het goed is aan in Santiago. Als we nog zin hebben lopen we door naar Finisterre en anders gaan we met de bus. We kijken er naar uit om op 11 juni naar huis te gaan maar gaan eerst nog even genieten van al het moois om ons heen. Galicie kan erg regenachtig en mistig zijn, gelukkig hebben wij het tot nu toe getroffen. Hopelijk blijft het nog ff zo Natuurlijk weer bedankt voor al jullie reacties, we kijken er steeds weer naar uit. Enne nog even en ik spin weer gezellig met jullie mee hoor! Heb er al weer zin in! Santiago here we come!!!

riny

Hoe kan dat nou de blaren het ging zo goed ,Marja is het je bekende teentje?
Trudy is niet in de buurt dus zelf maar verzorgen.
Beginnen Siem en Ger ook al op elkaar te lijken? Blijf jij maar op mij lijken hoor. Alie heeft genoeg zusjes, ik heb er maar 1.
Doen jullie wel voorzichtig die laatste kilometers het mag ook 20 km op 'n dag zijn hoor
Lieve groeten Jezus

Marjan Bart

Dat is balen om nu net voor het einde nog even een blaar te kweken! Hopelijk hebben jullie er niet al te veel last van. Het gaat nu wel heel snel, volgens mij gaan jullie steeds harder lopen nu het eind in zicht is! Manon zou gelijk met jullie thuis komen, maar die komt de 8e terug, wint ze het toch nog van jullie. Ik wens jullie nog veilige laatste kilometers.

Sylvia en rene

Wat hebben we genoten van al jullie verhalen zeg...Ali, ook Elly heeft zo afentoe wat gelezen. Het is een hele belevenis geweest voor jullie, afzien en mooie dingen meegemaakt....top!! Nu nog de laatste loodjes.....succes!! Dikke xxxx

raymond en monica

de bekende laatste loodjes.wij genieten erg van jullie verhalen. dikke kus van ons

joke blokker

hoi toppers het eind komt in zicht en wat een geweldige prestatie ben trots op jullie nog 2 weken en dan lekker weer naar jullie mannetje en fam nu hou jullie taai en geniet van die laatste km en alie 1 onderbroek kan in de fik hoor xxxx

krijn en tiny

hoi meiden eind in zicht ik blijf het geweldig vinden van jullie dit keer ook weer een mooi verhaal nog een paar dagen kunnen zwaar zijn als je weet dat je bijna naar huis gaat.hier gaat alles oke.zet hem op he de laatste 100kmgr. krijn en tiny

Vera Vriend

Laatst Ger en Siem te gast gehad en ook die beginnen al aardig op elkaar te lijken. Ze zien er goed uit hoor die mannen van jullie dus daar hoeven jullie geen haast voor te maken. Geniet nog maar even van jullie welverdiende rust als de tocht der tochten is volbracht. Rot van die blaren maar even goed de tape erover en jullie redden het!

Valerie

He, jammer van die blaartjes, even doorbijten maar :)
Sterkte en succes met de laatste km's, geweldig jullie zijn er bijna!

Ada

Wat een pech! Toch nog blaren. Gelukkig is het eind in zicht. Ik geniet erg van jullie verhalen maar vind het ook weer goed om samen naar de sportschool te gaan. Hou jullie taai, doe voorzichtig en tot snel
Gr. Ada

Annemieke

T zit er bijna op, is ook weer mooi maar jammer voor ons, t is wel genieten al die verhalen van jullie! Succes met de laatste kilometers! Alie, ik zie je weer op de tennisbaan als je terug bent!
Gr.

Anja May

Hé pelgrims, wat gaat het goed daar! en wat bijzonder om dit allemaal mee te mogen lezen en genieten. Mooie foto van je Marja, dat je de steen van je vrienden neerlegt, dan gaat er toch wel wat door je heen. We zijn benieuwd om je straks weer te zien en je verhalen te horen. Maar jullie zijn er nog niet hoor, en de laatste loodjes.... voor jullie peanuts natuurlijk, ha, ha.
Veel succes voor de resterende kilometers, we zijn supertrots op jullie.

Liefs Anja May

Greet en Ad

Wat een mooie reis! Veel succes met de laatste kilometers en tot gauw.

Tine Plantinga

Hé amiga's, even een berichtje van de Trechter, dank weer voor het mooie verhaal, het is altijd indrukwekkend om een kaarsje aan te steken in de Kerk, even tot rust komen, heel mooi en dan nog het brengen van de steentjes, ook echt bijzonder.
Ik hoop dat de blaren snel zullen genezen en wil jullie veel succes wensen voor de laatste 100 km.
Een lieve groet van mij, Tine.

Carla Bekker

De laatste 100, wat een mooie reis hebben jullie gemaakt. Het is heel bijzonder om al jullie verhalen te mogen lezen. En wat komen jullie al wer snel naar huis. Dan jullie maar laten verwennen, dat hebben jullie verdiend hoor. Succes bij dit laatste stukje.
Liefs Carla

Thieu & Elly

Hallo Marja & Alie
het einde is nu bijna in zicht jammer van Alie der petje
Maar gezien jullie prestatie is dat niet zo erg (petje af) voor jullie.succes voor de laatste kilometers
Groetjes Thieu & Elly

Jeanette

Zet m op meiden, de laatste kms!!
Wat lijkt het nu snel te gaan!
Dikke kus van ons

lia en jan

Hallo toppers even laten weten dat jullie geweldig zijn nog maar een paar dagen en dan zit het erop zal weer wennen zijn maar we kijken er ook nar uit dat jullie weer thuis zijn dan kunnen we kijken hoe breed je bent geworden. geniet er nog even van gr. Jan Lia