alie-en-marja-naar-santiago.reismee.nl

De eerste 100 kilometer !!!

Hier dan weer een berichtje uit Frankrijk, maar eerst willen wij jullie bedanken voor de aardige en grappige reacties op ons eerste reisverslag !!!

We hebben vandaag de 100 km bereikt. We hebben prachtig weer de afgelopen dagen, de korte broek kan aan en de jas hebben we eigenlijk niet nodig. Die gaat dus in de rugzak en hebben we dus weer extra bagage op de rug !!!! En die rugzak weegt niets {hahaha].

Het landschap is prachtig, mooie vergezichten, bos, akkers, druivenhellingen en oude dorpjes. En oud is ook echt oud. Het zijn dorpjes uit de 12e eeuw en daarna is er gewoon niets meer aan gedaan..... wat een slecht onderhoud.... de bouwvakkers uit Nederland die als gevolg van de crisis thuis zitten, kunnen hier wel aan de slag. Het zou er wel erg opknappen. Voor wie ze het zouden moeten doen is trouwens de vraag, want we zien er ook niemand. De hele streek is uitgestorven. Als we twee mensen per dag tegen komen is het veel !!!!!

Hoe ziet onze dag er tot nu toe een beetje uit?

We staan om 7 uur op, wassen aankleden, rugzak inpakken en ontbijten. De ene keer in de accommodatie zelf en de andere keer kopen we een brood bij de bakker en eten we onderweg ons ontbijtje; Lekker brood en niet alleen stokbrood !!!

Je moet ook wel voor jezelf zorgen want onderweg kom je echt niets tegen; geen terras, geen koppie koffie, helemaal niets !!!! We leven dus eigenlijk op water en brood !!!

We lopen ongeveer 25 km per dag en dat gaat bergje op en af. De eerste dagen protesteerden de spieren nog [heupen en schouders], maar inmiddels accepteert het lichaam dat de vracht echt elke dag mee moet.

We hebben veel plezier van onze wandelstok, je hebt er toch een extra steuntje van, vooral als je vermoeid raakt.

Rond 3 uur zijn we meestal wel op de plaats van bestemming en gaan we naar de mairie [gemeentehuis] om te vragen voor onderdak en onze compostela stempel.

Dan zoeken we de supermarkt voor jogurt, fruit, nootjes en uiteraard de fles wijn!!!!

We wassen onze kleren [je kunt echt met weinig toe] en dan gaan we mooi een beetje chillen.

We zitten nu in een wat grotere stad, dus wie weet is nu een terras te vinden. De plaats is La Charite sur Loire.

Voor het avondeten zoeken we een restaurantje of maken zelf wat klaar, net wat er is.

Gisteren voor het eerst in een pelgrimsgite geslapen in de slaapzak op een stapelbed. Ook weer ff wennen. Straks slapen we weer in een pelgrimshuis [13 euro per nacht] en we kwamen al een man tegen die er ook slaapt. Dat wordt nog lachen met zijn drietjes !!!

We kregen net in het vvv kantoor al een uitnodiging om morgen bij een echtpaar te slapen die langs de route wonen; We mogen dan geven wat we willen. We zijn skrale pelgrims dus dat wordt een koopie !!! Wel leuk dat mensen spontaan een bed en ontbijt aanbieden.

De eerste dag woonden we een mis bij in de kapel van de kathedraal van Vezelay. Allemaal nonnen en monniken die staand de mis bijwoonden en op de kale stenen vloer moesten knielen.... Heel bijzonder. De mis werd ook helemaal gezongen. Dat afzien van ons valt dus wel mee !

Kortom : Het gaat goed; we genieten ervan en komen een beetje in het ritme.We hebben geen lichamelijke ongemakken en hopen dat zo te houden !!!!

Nu weten jullie een beetje hoe het hier gaat en we komen als het weer een keer zo uitkomt bij jullie terug !!!!

Lieve allemaal wij genieten van deze reis en we wensen jullie ook veel plezier !!!!!

Alie en Marja

Reacties

Reacties

Mirjam

Hee Alie en Marja, wat superleuk om jullie reis met jullie leuke verhalen te kunnen volgen!! Een goed begin is het halve werk, ik hoop dat jullie het zo lekker kunnen blijven volhouden!

Vera

Hoi meiden, leuk zo'n verslag! Jullie komen maar een paar mensen per dag tegen, bedoelen jullie dan ook wandelaars? Ik had verwacht dat dat pad beredruk zou zijn! Fijn dat jullie genieten, maar jullie zuipen toch niet dagelijks een fles wijn leeg denk! Komen jullie terug als alcoholisten. Jacob hield me al staande of ik wel evengoed een beetje aan mijn wandelconditie werk zo zonder jullie als stok achter de deur. Ik heb hem gerustgesteld. Heb gelukkig nog een dochter die af en toe een rondje met me lopen wil. En een hondje natuurlijk. Is trouwens wel saai op de afdeling b. en p. zo zonder jou hoor Mar!! Veel plezier en ik kijk al uit naar het volgende verslag.

Ellen

Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Wat een prachtig avontuur. Fijn dat het goed gaat, houden zo! Lekker eten straks op, hopelijk, het terras!! lieve groetjes

Sophie

Hooi Mam! En Buurvrouw Alie natuurlijk ;)

Mooi dat alles goed gaat daar! Het klinkt goed en gelukkig dat jullie elke avond nog een slaapplek kunnen vinden. Hier gaat ook alles goed!

Heel veel liefs en een dikke zoen! Xxx

Martien en Ans

Helemaal leuk zoals jullie het vertellen
Jullie kunnen wel schrijfster worden zo leuk is het om jullie belevenissen te lezen .
veel plezier maar weer, wij wachten weer op het volgende verhaal .
Groetjes van ons

Joost

Hee Marja en Alie!

Goed om te horen dat alles goed gaat! Zo gaat ie goed, zo gaat ie beter.....alweer een kilometer:) Ga zo door!

Sytske en Joop

Leuk jullie zo te kunnen volgen. Als we het goed begrijpen lopen jullie zo'n beetje in noord Frankrijk, langsde Loire. Prachtig daar. Misschien kunnen jullie ook nog schrijven/ vertellen hoe en waar jullie lopen.. Lijkt ons ook leuk de route te kunnen volgen!! Oke, houd de boel heel en veel sukses

riny

Hoi meiden

Je kunt al aardig overweg met je toetsenbord
zijn je vingers nu al aan het vermageren?
het is hier hardstikke koud dus blijf daar voorlopig maar.
tussen haakjes mijn rib is toch gebroken .
heelt vanzelf wat weer een mooi verhaal ik vergelijk het 'n beetje met het boek dat ik gelezen heb van Marlies
tot het volgende brerichtje neem maar een borrel van mij van Vera mag hjet niet nou van mij wel hoor al drinken jullie er 2 op

liefs je zus

Karin

Hey meiden,

Leuk weer een verslag en mooi om te lezen dat het goed gaat met jullie. Veel plezier en ik kijk weer uit naar het volgende verhaal. Lieve groetjes

Joke B

Hoi Alie en Marja,

Goed te horen dat jullie een goede start hebben, en in het ritme komen. Het Loire gebied daar worden heerlijke wijnen gemaakt, geniet er maar lekker van, want het is soms al afzien genoeg.
Groeten uit Hem

p.s. jullie zijn er 1 vergeten: Water, brood en Wijn haha

Marjan

Bonjour les filles! Fijn dat alles zo goed gaat. Geniet van het prachtige Frankrijk en al het goeds (vooral de wijntjes en de kaasjes) dat het te bieden heeft.

Marian

Hallo meiden
Wat een mooi verhaal het zal een hele ervaring worden
geniet er maar van
Marian uit Blokker

Emiel&Jacqueline

100 KM om eerst even op gang te komen: maar het verhaal op 30 maart wordt al een echt reisverhaal. We gaan er maar vanuit dat jullie al lopend ook nog kunnen typen, want het lijkt wel, of we meelopen. Blijf goed om je heen kijken en beschrijf wat je ziet. En wandelaars zien het meest. Groeten aan de burgemeester.

Thieu & Elly

Morrie meiden

Hier ff een berichtje uit lutjebroek aan zee
de eerste week zit er nu bijna op,als ik het zo lees lopen jullie op wijn en stokbrood.goed te horen dat alles zo goed ver(loopt) .
veel plezier verder en tot de volgende keer
ps: met ger gaat het ook goed hij zit nu vaker in de snackbar bij die andere vrijgezellen.ha,ha,

groetjes Thieu & Elly

Milou

Hee lieve mama en buurvrouw Alie,

Wat fijn om te lezen dat alles goed gaat met jullie, en vooral dat jullie genieten.
Ook lekker dat jullie tot nu toe een slaapplek hebben gevonden voor de nachten.
Ik ben nu 4 nachten alleen, vind het helemaal niets dus kan mij wel voorstellen dat papa en buurman Siem het ook niets vinden
Geniet en nog heel veel plezier en succes met de volgdende kilometers
Dikke kus Milou ( en Marco).

ria (zus)

hoi alie en marja wat een mooi verhaal 100 km in 4 dagen lig je goed op schema hoe zo vol niet alleen siem en de buurman missen jullie ik mis je ook marlies in het boek begon ook vlees te eten ik wacht op dat bericht krijg je in apeldoorn van mij een biefstuk dikke kus

ellen

Hallo Marja en Alie
Wat fijn dat jullie het leuk hebben, ik had ook verwacht dat er veel meer andere pelgrims lopers zouden zijn,mis je dat niet een beetje,lijkt me zo gezellig.
Heel veel plezier ik ben vaak in grdachten bij jullie.
Liefs ellen

Oma Marthy Raven

Hoi Marja en Alie,

Wat fijn dat het zo goed gaat met jullie.
Gister heb ik Siem nog zien fietsen, ik vroeg hoe het ging hij deed ze duim omhoog!.
Vanavond ga ik naar een feestje in de kloet; de volle harmonie.
Milou is om een koppie dus die schrijft even op jullie blog omdat ik(nog) geen ipad heb.
Nog heel veel succes en hopelijk blijft het zo goed gaan.
Ik denk aan jullie, zal morgen in de kerk een kaarsje opsteken voor de kilometers die nog komen gaan.
Groetjes Oma Marthy Raven

joke blokker

hoi alie en marja jullie verhaaltje gelezen erg mooi geschreven jammer dat jullie niet meer lopers zien en alie de pilletjes al gebruikt voor de beestjes in de bedden nu ik blijf jullie volgen gr en hou jullie taai he xxx

smit.koedijk@planet.nl

hallo meiden ,wat gaan jullie goed,al100 km te pakken,ik merk aan de mooie verhalen die jullie schrijven dat het erg mooi is en dat jullie ook bij mensen slapen dat zijn de bij zonder ervaring.
blijf genieten en luister goed na je lichaam
vriendelijk groet wim

Andre en Esther

Hee zwoegers!
Wat een leuke, mooie verhalen Alie en Marja! goed om te lezen dat de eerste dagen zo voorspoedig zijn verlopen...
Lekker weer erbij, du pain, du vain: da's pas "fain"!

(Wij waren -alletwee tegelijk- van de week geveld door de griep maar zijn inmiddels weer herrezen ..voor Pasen gelukkig...)

Mar en Alie, we denken aan jullie hoor, zet hem op en geniet samen. We blijven jullie volgen, SUCCES MEIDEN!!!
liefs en kus: Andre, Esther,Anne en Bas

friedabus@hethet.nl

Hoi dappere dames
Ik sluit me aan bij Sytske en Joop en ben erg benieuwd naar de route die jullie lopen en de gang van zaken wat jullie zoal tegenkomen en natuurlijk met de andere wandelaars verhalen. Oeps, ik heb, denk ik, veel noten op mijn zang.
Sterkte en succes, Frieda

gerrit en rika

wat super leuk om jullie reisverhaal te lezen .
Al zal het af en toe even flink doorbijten zijn is het ook wel weer geweldig avontuurlijk om dit te kunnen doen,en leuk dat jullie schrijven van het chillen ,zo vrij in de natuur voel je je vast weer jeugdig !!!
Lieve groetjes gerrit en rika

Paulus en Gerda

heee Mar en Alie,
geweldig om jullie verslag te lezen. ik zou per dag wel een kwartiertje (langer houden mijn spieren dat waarschijnlijk niet vol) met jullie mee willen lopen om te ervaren wat jullie meemaken. Mar, ik ben op 3/4 van de film "the way" en ik vind hij is fantastisch, krijg toch een beetje een idee van wat jullie aan het doen zijn. Is het een beetje te vergelijken met die film of toch totaal anders?
Nou meiden, doe voorzichtig en blijf genieten !!
dikke kus van ons.

Valerie

Hoi Marja en Alie,
Geweldig de kop is er af, ga zo door. Na een paar mooie dagen (wij waren in Nijmegen, fietsen en wandelen) is het nu echt koud. Dus blijf lekker daar en veel succes met de volgende 100 (en); Enne, van mij mag die fles ook leeg hoor :)

Jeanette

Hoi Alie en Marja,
Wat fijn om te lezen dat het goed met jullie gaat en genieten! Erg leuk om te lezen wat jullie meemaken.
Hier gaat alles goed, het zag er goed uit op de echo Alie :)
Heel veel succes en genietse. Wij denken aan jullie.
Liefs Niels & Jeanette

Joke S

Dag Marja en Alie,
Meiden wat heerlijk om te lezen dat het goed gaat, dit hebben jullie alvast te pakken. Lekker in het ritme blijven dan moet het goed gaan. Wat fijn dat jullie zo'n aardig echtpaar hebben getroffen om te slapen en inmiddels heb ik van Ger gehoord dat het dik voor elkaar was bij deze me nsen. Veel succes verder enne.......denk aan het bankje hè, op z'n tijd gebruik van maken. Groetjes Joke S

dirk en joke rood

hallo Marja en Alie
Door onze vakantie op Gran Canaria waren we te laat om jullie succes te wensen. Nu we terug zijn. Heel veel succes met jullie tocht.
Leuk om de verhalen van jullie trektocht te lezen.
groeten Joke en Dirk R

José

Zijn jullie net weg en dan al weer met een vreemde man logeren. Nou ja, je moet toch wat hè. Paar dagen in Den Bosch geweest met PV erg gezellig, wel bok koud. Ben jaloers op jullie zonnetje. Morgen voor het eerst weer op gravel, gaat vast lukken. Denken weer aan jullie als de borrel en pinda's op tafel komen. liefs José en ook een beetje van Ron

Ada

He daar???? mooi te lezen dat het aan de verwachtingen voldoet. Wetend hoe mooi en rustig het kan zijn. Zolang jullie je ogen nog goed de kost geven om te genieten en jullie dorst lessen met wijn zal het goed komen. Moet ik al een alpinopet voor jullie regelen? Gr. Ada

Harm

Het gaat goed lees ik: nou hier in Drechterland ook hoor ;-)) Onze werkdagen worden ook behoorlijk gevuld en we vangen jouw werk goed op Marja, dus daarover hoef je je al helemaal geen zorgen te maken.
Wij lezen jullie stukken wél met plezier!!
Heel veel succes, enne rustig aan he, je hebt nog wel een stukkie te gaan....
Brood en wijn in deze dagen voor pasen: mooie symbolen en ook nog in de praktijk gebracht ..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!