alie-en-marja-naar-santiago.reismee.nl

De laatste 400 km!

Hier zijn we weer met een nieuw verhaal over onze belevenissen tijdens onze pelgrimstocht. Het einde is al een beetje in zicht, we hebben nog zo n 350 km te gaan. Dat zijn nog ongeveer 14 wandeldagen en het schiet dus echt op. We hadden gedacht er veel langer over te doen en de terugreis wordt dus vervroegd. Heerlijk idee hoor om over drie weken weer lekker in je eigen bedje te liggen na zo n 80 dagen steeds in een ander bed. Ook weer normale kleren aan en deze uit een kast ipv een rugzak halen geeft een heel prettig gevoel. En natuurlijk weer een keer gewoon bloemkool eten of een lekker bruin broodje met pindkaas.....Voorlopig kunnen we als we thuis komen geen stokbrood meer zien! Het is de laatste dagen erg mooi weer al liepen we drie dagen terug nog met de wanten aan. Het was zomaar een dag bokkoud en ik was bijna bevroren in mijn fleecevestje. We liepen toen op de meseta, een enorm grote vlakte met helemaal niets en dat gewoon kilometers lang. Toch heeft dat ook wel weer wat die leegte, je kunt je gedachten even lekker laten gaan. We eten hier in Spanje meestal een pelgrimsmenu dat elk restaurant aan de pelgrims serveert. Het is een beetje eenzijdig maar over het algemeen wel lekker en voedzaam. Allleen om het toetje moeten we wel lachen, het is zo n jogurtje in een plastic bekertje of een chocolade ijsje in een papiertje of een sinaasappel. Overal hetzellfde Je betaallt er ongeveer tien euro voor incl wijn en water. Koopje dus! We horen nu ook verhalen over de blessures die de pelgrims oplopen. Bijna iedereen loopt met pleisters op hielen en tenen maar soms is het ook veel erger. Peesontstekingen, valpartijen,steken van muskieten, knieen die het niet meer doen enz enz. Je ziet er wat strompelen. Als wij dan zeggen dat we er al zoveel km s op hebben zitten en ze onze voeten zien dan krijgen we soms helemaal applaus. Sommigen denken er ook veel te licht over, je kunt niet zomaar met een zware rugzak ongetraind de pyreneeen over. Dat is vragen om moeilijkheden. Er komt zelfs een soort Flying Dokter langs in de herbergen. Hij vraagt iedereen persoonlijk of er problemen zijn. Hij zag mijn knie en het was foute boel. Mijn kruisband zou niet goed zijn en daaarom is de knie wat dikker maar hij wees een plek aan waar ik helemaal niets voel. Hij vond dat ik medicijnen moest nemen maar dat is niet nodig. Het gaat goed. Toch kwam ie ff later met twee paracetamolllen aan voor de zekerheid. Alie vond die dokter ook wel een leuke vent en wilde ook wel even zijn aandacht. Ze trok gelijk haar sok uit en liet hem haar blauwe teennagel zien. O geen probleem hoor dat gaat wel weer over zei hij. Hij vond onze voeten er nog pico bello uitzien na zoveel km dus daar gaf hij verder geen aandacht aan. De gevraagde massage verzorgde hij ook niet, viel dat weer ff tegen..... We staan nu elke dag rond zes uur op omdar dan het hele circus op gang komt. Je hebt erbij die al om vijf uur van start gaan maar zonder herrie te maken lukt dat ze niet. Nou ja dan ga je er zelf ook maar uit. Met die warmte is het ook wel lekker om vroeg op pad te gaan. Ben je in de middag voor de ergste hitte op de plaats van bestemming. Gister in een bijzondere herberg geslapen. Eerst samen koken en dan gezamenlijk eten met zo n vijftig man. Eerst jezelf voorstellen en na afloop zingen de mensen uit elk land een llied in de eigen taal. Wat een nationaliteiten en wat leuk al die liedjes. Daarna in de gebedsruimte een oment vn bezinning met gebeden, het doorgeven van de pelgrimskaars en de pelgrimszegen op je voorhoofd. Heel bijzonder en ontroerend..... We lopen in de streek Palencia waar de huizen van leem zijn gebouwd omdat er geen ander bouwmateriaal is. Heel apart om te zien. We hebben gespierde kuiten vsn het wandelen maar alie vindt dat ze ook heel gespierde schouders heeft gekregen van de rugzak. Ik zie het niet zo maar alie staat voor de spiegel te genieten van haar brede schouderpartij hahaha. Nog even en ze denkt dat ze Sylvester Stallone is...... Ze wil graag nog even weten hoe het met Pip haar wiebeltand is en of het al lukt met Kes haar wavebord. En heeft Fen alweer nieuwe letters geleerd? Jullie zij nu weer een beetje op de hoogte van ons reilen en zeilen hier in Spanje. De bergen staan weer op ons te wachten na Leon maar wij zijn er klaar voor. Geen berg is ons meer te hoog na al deze weken...... Bedankt voor jullie support, daarmee houden we ook de laatste etsppes vol! Veel liefs van ons!

Sytske en Joop

Leuk, al die verschillende liedjes. Wat zongen jullie? " Blied, zweet en tranen" ???? Dus over 3 weken al thuis, lekker joh. Moeten jullie thuis nog aftrainen? Nou ha, we horen het wel. Sterkte de laatste weken!!!

Sytske en Joop

Bloed , zweet en tranen natuurlijk!!!!!

Joke Besseling

Hoi Alie en Marja, jullie doen er wat aan, en nog maar 350 km, ik heb heel veel respect voor jullie, en ja Alie je bent straks breder als Siem haha.
Succes met de toekomstige km.
liefs uit het zonnige Hem

Edith

Geweldig zeg, het einde in zicht .... Voor de hand liggende vraag ... Wandelend terug? Het gaat allemaal zo voorspoedig! ????
Hier even hittegolf, zalig! Siem mist je erg, Alie, ik zie 'm vaak wat 'verloren' lopen, fietsen of tuinieren. Ger heb ik maar één keer gezien, en dat was 's ochtends om 6 uur! Wat zullen ze blij zijn jullie weer in de armen te sluiten! En nu nog eerder dan verwacht! Uitzending over de tocht bij 'Kruispunt' sprak nu erg tot de verbeelding, vanwege jullie verhalen natuurlijk! Jullie kijken misschien thuis eens op 'Uitzending gemist'. Veel succes weer, wens jullie weer een goede tocht met leuke ontmoetingen! Zet 'm op! Groetjes Edith.

Jeanette

Wat goed de laatste kms!
Zet m op! Nog even en dan zijn jullie mannen heel erg blij!! Xx

Joke S

Hoi dames,
Jullie doen het in een sneltrein vaart, hartstikke goed en nu nog even volhouden voor de laatste paar honderd kilometers. Heel veel succes daarmee, maar jullie hebben allang laten zien dat jullie toppers zijn.

Groet Joke

Riny

Hoi hardlopers

Wat denken jullie Riny wordt oma zal voor die tijd thuis zijn!!!
Het gaat geweldig met jullie

Als je eerder thuis bent en je hebt nog vrij dan kan je mooi met Ger op vakantie heeft hij ook wat Ha Ha
Hebben jullie al 'n paar schoenen versleten?
Het is nu 22.45 en nog heel warm in huis op verjaardag geweest bij John
ga nu kikkers vangen die lopen hiier zo het huis in

Gr Riny

Gerda

hallo stoere meiden !
het is toch ongelooflijk wat jullie al gepresteerd hebben, nu al een diepe buiging en petje af hoor. en dat met nog zulke mooie voeten ! volgens mij hebben jullie stiekum een voetmassage gehad van dat vieze mannetje die jullie vorige week tegenkwamen! Geef maar toe! Nou maar hopen dat ze de laatste kilometers ook nog goed doorkomen. Zorg maar goed voor jullie "onderdanen" ze dwingen veel respect af.
en natuurlijk blijven genieten hoor !
dikke knuffels van ons.
Paul en Gerda

John & Ellen

Nog 350 km te gaan! Echt super! Straks is het allemaal voorbij.. daar hebben jullie zo lang naar toe geleefd en jullie doen het toch maar mooi! Echt knap en kan mij idd voorstellen dat jullie toch ook wel verlangen naar (natuurlijk) de mannen, lekker eigen bedje, ander eten en een andere outfit! Geniet er nog van.. voordat jullie het weten zijn jullie op het eind punt!
ps bedankt voor het sms-je!

Marjan Bart

Jullie hebben het fantastisch gedaan zeg! Wie had gedacht dat het allemaal zo voorspoedig zou gaan en dat zonder noemenswaardige problemen tot nu toe. Als je terugkomt wacht het zwembad op je Marja! Het is bij de "harde kern" al opgevallen dat je nog niet bent geweest. Dus als je nu even lekker doorstapt, dan kunnen we straks weer samen zwemmen. Succes voor het laatste stuk.

André en Carrolien

We snappen het wel hoor dat jullie eerder naar huis willen... De mannen zullen weer blij zijn.
Hartstikke goed dat het nog steeds prima met jullie gaat.
Maar ja als er ook 2 mensen zich goed hebben voorbereid op de pelgrimstocht, zijn jullie dat wel.
We wensen jullie veel succes met de laatste kilometers.
Geniet nog maar even van dit vrije leven, want straks moeten jullie ook weer gewoon eten koken en het huishouden doen.

Kus van ons

ellen

Hety marja en alie, wat fijn dat het zo goed gaat,en dat jullie voeten/benen zich ook keurig gedragen. Jullie zijn nu zo goed ge traint, kunnen jullie de laatste 350 km gaan bedenken wat jullie nu gaan lopen. De nijmeegse? Dat is dan voor jullie een eitje.
Nouw meiden heel veel wandel/zing plezier. Tot snel.
Liefs ellen

joke blokker

hoi toppers dus het eind komt in zicht .lekker dat het zo goed gaat. en alie dan kan je ook nog te tennisen in apeldoorn .gr en hou jullie taai xxxx

Sandra Put

Hoi meiden,
Jullie doen het geweldig! Heb jullie steeds gevolgd en geniet van de verhalen. Heerlijk dat jullie eerder dan verwacht thuis zijn. Die laatste kilometers zijn voor jullie peanuts! Moet gaanlukken.
Groetjes,
Sandra.

Joke van de Ham

Heb genoten van al jullie verhalen. Wat een prestatie.
Nu de laatste 350 km.
Nou dat redden jullie ook nog wel.
Succes. Gr.Ook van Pieter.
Joke.

Valerie

Nog even, geweldig en stoer van jullie.
Volop genieten van alle verhalen en die laatste km's lukt jullie gewoon;
Succes en liefs, Valerie

Andre, Esther, Anne & Bas

Hoi Alie en marja,

wat gaan jullie goed zeg, nog effe volhouden hoor!
Leuk om jullie belevenissen weer even te lezen,( jammer dat de dokter jullie niet even wou verwennen na zoveel kilometers.... !? )
Jullie zijn straks bij thuiskomst vast onherkenbaar, met al die strakke spieren. Hou dat zo vol , zet 'm op samen nog,
we denken aan jullie hoor,

groetjes van ons uit Grootebroek

Vronique Dekker

Fantastisch om jullie verhalen te lezen, diep respect hoor meiden!
Succes !
Vronique

Geesje

Zet uhm op dames nog even en dan......thuis lekker zitten?????hahaha
Goed hoor, de verhalen zijn super.
Grtjs Geesje

Karin

Geweldig meiden, ga zo door. Kwam Ger tegen, zag er nog goed uit, maar zal wel blij zijn als jullie weer thuis zijn. Veel plezier en succes. Een lieve groet van Dorus en Karin

Frans Bleeker

Hoi meiden, Fantastisch hoor wat jullie presteren.
Afgelopen zaterdag de 40 MM in Venhuizen. Als ik zie hoe sommige daar over de streep kwamen is jullie prestatie van uitzonderlijke kwaliteit. Komend weekend gaat het weer gebeuren in Venhuizen. Pinkster kermis. Ik zal aan jullie denken en op jullie klinken met een hele koude Pils.

groetjes van openbare werken en gedraag jullie als europeanen.

Frans

gon klooster

wat een kanjers zijn jullie,ik neemmijnpetje voor jullie af.echt fantasties Nu de laatste loodjes nogen dan loop je zo weer langs de muur in Enkhuizen Groetjes Gon

Trudy

Ik ben blij dat de voetjes het nog goed doen. Zeker goede verzorging gehad. Ik hoop dat ze die laatste kilometertjes ook nog goed volhouden. Veel succes en plezier met de laatste kilometers.

Trudy

José

Hoorde al van Siem dat de terugreis eerder geboekt is. Nou lekker hoor! Jullie zijn echt van de die hards, kunnen gewoon alles aan. Hier is het vandaag "bok"warm en het is nog maar even na tienen, vanmiddag naad de kermisborrel in Venhuizen, dat gaat ook gewoon door. Zal wel weer lekker smaken zo'n biertje. Nog ff, dan drinken we er samen weer eentje, lieve groeten José

andre raven

Hoi Mar en Alie,

Nou ik heb genoten van jullie foto's en verhalen wat een belevenissen! De laatste lootjes zullen ook voor jullie zwaar zijn maar jullie slaan je er wel doorheen natuurlijk.
Heel veel succes en plezier de laatste kilometers.

Groeten vanaf het radboud

Jacob van den Bos

Een grandioze prestatie en nog voorliggend op het schema ook. Nog enkele dagen en dan is het doel bereikt. De wandeling naar Cabo Finsterre (85 km) is dan nog slechts om af te kicken. Heel veel plezier de laatste kilometers.
Groeten van Jacob.

wim smit

ik vind dat jullie het nog steeds heel goed doen,cruz de ferro daar zijn al zoveel mensen jullie voor gegaan,ja dat is wel heel bijzonder plek.
ik wens jullie nog heel veel sterkte met de laatste 14dagen

john en ellen

Hoi Marja en Alie,

Het einde van jullie tocht is in zicht, niet te geloven dat het dan is volbracht. Als ik jullie verhalen lees komt er weinig naar voren van moeilijke momenten en pijnen, of is het die Westfriese mentaliteit van niet zeuren, we gaan er voor!
Eenmaal weer thuis zal het ook wel afkicken worden als er niet gelopen moet worden of staat er al weer een weekendje gepland met de wandelclub?
We wensen jullie voor de laatste weken nog heel veel plezier en succes !

Nel Appelman

Hey Kilometer-vreters!

Wat gaat de tijd snel,het zit er bijna op voor jullie en ook voor het thuisfront en dat is voor beide partijen een mooi moment.
Ja,ik wist het wel hoor dat jullie het zo goed zouden doen,
super goed voorbereid waren jullie en dan die karakters erbij,kon eigenlijk niet misgaan.Maar blessures heb je natuurlijk niet in de hand,gelukkig hebben jullie daar geen last van.
Tegen mijn buurman zei ik al dat jullie best snel liepen en dat er weinig rustdagen werden genomen.Hij heeft ervaring in kilometers fietsen en vond die rustdagen ook niks.Ging ook liever iedere dag door.
We hebben hier al wat mooi weer gehad,komende dagen wordt het weer minder,dus graag wat zon mee terug nemen dames!
Nou veel suc6 met de laatste kilometers,hopenlijk worden jullie onrustige benen thuis weer rustig!
Groetjes van Nel en de rest van de fam.

M en M

Zo gaat ie goed, zo gaat ie beter, nog maar minder als 200 kilometer..
Kanjers, zet hem nog even op de "laatste loodjes" wegen het zwaarst.
Straks als jullie thuis zijn worden jullie toch verwend, heerlijk vooruitzicht haha.
Ga zo door!

Dikke kus van ons

Hans, Anne & Simon

Hoi Marja (en Alie), we miste je al een tijdje in de sportschool maar nu hebben we je gevonden. Lang leve Google!
Wat een fantastische verhalen en wat maak je veel mee. Erg leuk om te lezen! We wensen je nog heel veel succes de komende dagen! Geniet er van en tot ziens in de sportschool.

Groetjes van je spinnig collega's Hans, Anne & Simon.