alie-en-marja-naar-santiago.reismee.nl

Het ritme zit er goed in

Het ritme zit er goed in na een kleine vier weken onderweg te zijn. In de morgen staan we meestal om 7 uur op, gaan we ontbijten voor zover mogelijk en daarna gelijk op pad. Eerst nog even naar de boulangerie voor een pain cereal [ we willen natuurlijk liever wel een granen of volkoren broodje ipv altijd maar dat stokbrood] en dan via het routeboekje aan de wandel. Inmiddels zijn we er wel achter dat de markeringen en het routeboekje niet altijd synchroon lopen. Er zijn verschillende routes en het is soms lastig om de juiste te kiezen. vandaag liepen we dat op en liepen een kleine 5 km om. Dat lijkkt niet veel, maar de afstand werd daardoor wel 30 km ipv de 22 km die we hadden verwacht te lopen!!!!!!

In Limoges afgelopen zaterdag liepen we dat ook op. we waren vroeg vertrokken maar voordat we de stad uit waren was het half twaalf!!! dan schiet de dag al lekker op, terwijl we amper 7 km hadden gelopen volgens het boekje. na 33 km eindelijk in Flavignac. We sliepen in een gite, een klein huisje voor ons zelf. Boodschappen gehaald en lekker hollands gekookt, aardappelen en spinazie.

De volgende dag naar San Pierre de Frugie, een afstand van 21 km, dus goed te doen. Het was die ochtend steenkoud, de wanten moesten aan. Het was een saaie route, zeg maar 20 km asfalteren!! In het plaatsje was een mooie gite, maar hoe kwamen we aan een sleutel? Er stond een tel nr en na even bellen kwam de mevrouw snel met de sleutel. Ze vroeg of we eten hadden, want er was geen restaurant in de buurt. We gaan natuurlijk niet slepen met een zak aardappelen en groenten, dus eten hadden we niet mee in onze rugzak. Geen probleem, binnen no time kwam ze met magnetronmaaltijden en uiteraard een flesje vin rouge. Wat weer een geluk en service!!!!! Er was een wasmachine en daar hebben we ook gelijk mooi gebruik van gemaakt. Van onze broeken kon je inmiddels soep koken dus een wasbeurt was zeer welkom!!

De volgende bestemming was het plaatsje Thiviers. Onderweg kwamen we zoals inmiddels gebruikelijk weer niks tegen en we hadden toch wel trek in een bakkie koffie cq thee. We worden al brutaler en we gingen gewoon naar de Mairie om te veagen of er wat in het dorp te krijgen was. Dat wisten we natuurliujk al, maar de truc had succes! Ze boden ons spontaan een kopje koffie en thee aan en zo zaten we die ochtend mooi bij Burgerzaken in de hal aan een bakkie!!! Geweldig tovh, we moesten ngelijk aan Karin en de collega s denken,,,,

We hadden de nacht geboekt bij de fam. Leytens. We hadden een flauzw vermoeden dat dit Nederlanders zouden kunnen zijn en we werden met een vriendelijk goedemiddag ontvangen. Het was een mooi huis maar het was er steenkoud en de mevrouw had het druk met andere dingen en het viel dus een beetje tegen. In het restaurant gezellig gezeten met een pelgrimsechtpaar uit Heerlen. Aardige lui die al è weken onderweg waren vanaf Maastricht. Veel te laat lagen we in bed maar het was erg leuk en de slaap halen we wel weer in.

De plaats Sorges stond dinsdag op het programma. De route liep over een oud Romeins pad dat we ca 10 km moesten volgen. De Romeinen hielden niet van omlopen en legden in die tijd kaarsrechte wegen aan waar de troepen snel tot de aanval konden overgaan. Wij zijn niet op oorlogspad en vinden deze kaarsrechte saaie wegen maar niets. vandaar dat we kozen voor een wat langere maar veel mooiere route door het bos. Toch waren we nog te vroeg op de plaats van bestemming, maar de dames van de refuge lieten ons evengoed binnen. We kregen thee en versgebakken cake en werden echt door de dames in de watten gelegd. De refuge wordt beheerd door vrijwillgers en elke veertien dagen zijn er weer nieuwe gastvrouwen en mannen die de pelgtims verwennen met heerlijk eten, een schoon bed, een uitgebreid ontbijt etc; En dat allles voor slechts 20 euro all in!!!

Vandaag gelopen naar de stad Perigueux. Een flinke afstand van 30 km. Was niet de bedoeling maar de route klopte niet helemaal zoals ik hierboven al heb vermeld. Weer een stuk over het Romeinse pad maar voor de rest was het een mooie route. Het weer was wisselvallig, beetje zon, beetje regen, maar ecgt nat zijn we gelukkig niet geworden. Vanuit de stad moesten we nog een flink eind lopen naar het overnachtingsadres. Het leek wel of we in de achterbuurt van de stad terecht kwamen maar het viel alles mee. We liepen in een soort Correnation Street of hoe je het ook schrijft met allemaal van die hoge grappige gekleurde huizen. Een heel aardige mevrouw verwelkomde ons en we kregen allebei een eigen kamer. Heerlijk na dat gesnurk van de afgelopen nacht inde gite. Oordoppen helpen niet en ik ben dus blij met mijn inslapertjes, hahaha; Nu net erg lekker gegeten, weer geen vlees en we gaan zo ons mandje opzoeken.

Inmiddels hebben we ruim 550 km gelopen en het is nog steeds leuk. Elke dag is eigenlijk hetzelfde en toch heel erg verschillend. We slapen nu al zo n 24 dagen in steeds een ander bed en elke dag is dus eigenlijk weer verrassend!!!!

We feliciteren Ellen met haar 50e, Henk met zijn 60e en natuurlijk ook ons wandelmaatje Karin met hun verjaardag morgen. Een heel gezellige dag gewenst en wij vieren het hier in Frankrijk met jullie mee!!!!!

We hebben op de kaartjes hele leuke uitspraken gekregen, met een ervan eindigen we dit verhaal: Als je alleen loopt ga je sneller, als je samen loopt kom je verder!!! En dat is helemaal waar!!

Au revoir!!!!

Liefs van Alie en Marja

Ada

Wat weer een mooi verhaal meiden. Het leest als vakantie. Je zou bijna vergeten dat het lopen ook afzien is. Maar goed, jullie gennieten en daat gaat het om.
Hou je haaks he!

Edith

Lieve dames,
Wat heerlijk dat jullie zo lekker gaan! Ik geniet van jullie verhalen en ben elke keer blij als ik weer een aankondiging van jullie krijg!
Slaap lekker straks en succes weer!

Brenda

Lief moedertje, ik ben zo blij dat jullie het naar jullie zin hebben , we zijn heel trots op jullie. Heb je de foto nog bij Marja op de mail gezien ? We hebben een hele gezellige dag gehad met z'n allen in volendam, ik ben ook blij dat ik m'n drie nichtjes weer te zien. Heel veel succes en een hele dikke knuffel van ons allemaal.

Ellen&John

Super om te lezen dat het zo goed gaat en wat leuk om ook alles te lezen over jullie overnachtingen! Wandel ze en we wachten weer op het volgende verhaal. Groetjes

sophie

Hoi toppers! Gelukkig genieten jullie nog en hebben jullie een
ritme te pakken..zijn jullie al door de kaartjes heen? Vervelend
dat jullie telkens moeten omlopen!
Dikke kussen

André en Carrolien

Hallo Alie en Marja, door jullie verhalen krijgen we een heel goed beeld hoe het jullie vergaat in Frankrijk.
Marja als ze je straks bij de gemeente niet meer nodig hebben kun je altijd nog reisverhalen gaan schrijven, want dat kun je erg smeuiig. Ondertussen missen jullie qua weer niets in Nederland. Het is en blijft koud! Vanavond Ger nog even gebeld en die attendeerde ons op het nieuwe verhaal, dus direct maar even gelezen.
Bonne nuit!

Gerda

Topper meiden ! dit verhaal klonk positiever dan het vorige, en de ene week zal de andere niet zijn. Zo te horen zijn jullie de vermoeidheid een beetje te boven.
"Ga zo door en gij zult spinazie eten!" zegt het oud westfries spreekwoord, maar dat hebben jullie deze week al gehad. Veel succes en tot het volgende reisverslag !
groetjes uit Bovenkarspel ! x Gerda

Sylvia

Wat een avontuur zeg.....erg leuk om te lezen maar wel zwaar hoor!! Respect voor jullie.....dikke xxxx

Milou

Bonjour,

Wat weer een leuk en mooi verhaal.
Ik hoop dat jullie mooi weer houden dat maakt het allemaal een stuk aangenamer:).
Ik mis je wel hoor mama, ik heb het deze dagen erg druk.
Nou heeel veel succes nog met de volgende kilometers en het slapen in de verschillende bedjes.
Hou jullie goed.

Dikke kus xxx

Sytske en Joop

Weer een leuk verslag. Het lijkt er gewoon een beetje op, dat we met jullie af en toe meelopen.
Als we jullie zo horen zou je bijna gaan denken dat er maar weinig mensen wonen in Frankrijk. Sytske vond het toch leuk dat jullie nog een paar landgenoten van haar uit Heerlen tegenkwamen. Hopelijk is het weer bij jullie beter dan hier in Nederland!!!!!
Geniet ervan en we wachten weer op jullie volgende verslag.

ellen

Hallo meiden wat enorm leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Het is net af het wandelen een eitje is,maar ik vindt het zo knap elke dqg weer zoveel km.diep recept hoor Marja en alie!
En dat jullie ook nog aan mijn verjaardag denken,dank je wel! Doet me veel. Liefs ellen

joke blokker

hallo alie en marja wat weer een verhaal. gister voor het laatst getennist in de koedshal. en het gesprek ging over jullie .dat we het zo knap vinden wat jullie doen en mee maken.het weer is hier ook niks hoor winterjas kan nog steeds aan nu hou jullie taai he xxxxx

Valerie

Wat een verhaal weer, zo leuk om te lezen.
Ik vind het ontzettend knap, dat jullie elke dag zoveel km lopen. Co en ik hebben 2 weekenden 16 km gelopen, dat is erg leuk, maar lang zat :)
Gaan jullie ook via Lourdes en Pau?
Zet m op weer en liefs Valerie

Joost

Wat een afstand alweer! Super goed! Ga zo door en geniet vooral:) Groetjess

Vera en Meindert

Hoi meisjes, goed dat ik lees dat Karin jarig is, kan ik haar nog snel een sms sturen. We krijgen de jarigen niet meer automatisch op ons scherm bij het opstarten van de computer dus sorry Karin maar de datum stond niet in mijn geheugen. Daarvoor moet je minstens in Frankrijk zitten denk ik. Leuk verslag trouwens meiden. Ger belde eindelijk om te komen eten, gaan we net een weekend weg! Jammer maar het komt goed hoor Ger (en Siem). Alie en Marja geniet er nog van en tot het volgende verslag.

ria dd

erg leuk verhaal weer kijk er steeds naar uit het gaat erg goed de atlas er weer bij jullie zijn al lekker ver nog eventjes dan komen de echte bergen hier is alles oke geniet en wandel lekker verder tot het volgende verhaal dikke kus van ons

Tine Plantinga

Hé Alie en Marja, even een berichtje van de Trechter, de verhalen blijven boeiend en spannend.
't Is elke keer weer een verrassing hè hoe de overnachting zal zijn, maar over 't algemeen toch goed!
Jammer van 't omlopen,maar jullie komen er echt hoor.

Ik vind 't heel knap; jullie zijn doorzetters!
Veel succes en een lieve groet van mij, Tine.

Sonja van Alewijn

Hoi sportieve dames, wat heb ik bewondering voor jullie!
Geweldig wat jullie presteren! Heel veel plezier en tot et volgende mooie verslag!
Groeten, Sonja

Atie klooster

Leuk om jullie ervaringen te lezen, ik ben bijna jaloers, al die leuke onverwachte ontmoetingen en logeeradressen.
Maar al dat lopen! Ik heb diep respect voor jullie!
Geniet er van en hou je goed.
Groet, Atie

Corry en Henk

Marja, dat jij -bezig zijnde met deze pegrima- zelfs aan mijn verjaardag hebt gedacht vind ik bijzonder knap. Want ja, jullie leven volgens mij in een sfeer en ritme, waar je nauwelijks nog stilstaat bij agenda's, etc.
Hartelijk dank voor de felicitaties en neem er vanavond met z'n tweeën maar een wijntje op, want dat mag best voor één keer (!!!). Houd de moed erin en zo te lezen gaat dat jullie zeker lukken.
Hartelijke groeten.

Trudy van den Mosselaar

Hoi Alie en Marja

Ik kwam er een beetje laat in maar ben nu helemaal bij met lezen van de verhalen over jullie tocht. Geweldig, je maakt wat mee. Lijkt me hartstikke leuk en zie mezelf over een aantal jaren al lopen. Ik weet ongeveer wat me dan allemaal te wachten staat. Ik wens jullie verder weer succes met de volgende kilometertjes en veel wandelplezier.

smit.koedijk@planet.nl

hallo marja en alie,ik vind de verhalen prachtig ,ik voel zo weer terug toen wij liepen.wij hebben ook bij de fam leytens geslapen wat was het koud maar toch een prachtig belevenis ik ben blij dat het allemaal goed gaat met jullie vrgr wim

raymond en monica

toppertjes zijn jullie Hier alles goed groetjes van ons

Tine Hilhorst

Hallo Marja en Alie,

Ik heb even een sprintje moeten trekken vanuit Parijs, maar nu ben ik helemaal bij met jullie wandeltocht (Riny informeerde ons). Ook de kaart erbij gehaald om jullie route te volgen. Wat een onderneming! Jullie maken van alles mee, anders zou het ook maar erg saai zijn.
Blijf jullie dus nu volgen.
Vraag: hoeveel voetstappen hebben jullie al gezet? Leuke quizvraag.
Hartlelijke groetjes uit Nibbik,
Tine

Nanja

Super meiden! Gewoon doorgaan, èn blijven genieten. Groetjes van Nanja

diana

wat een prachtige verhalen weer jullie kunnen zo een boek schrijven als jullie terug zijn geweldig om te lezen.
zo door blijven gaan hoor jullie komen er wel,
veel liefs diana bos

Eva Zijp

Hoi Alie en Marja,

Dapper hoor! Lekker genieten van al het moois. Een verhaal voor de rest van jullie leven. Heel leuk om jullie te volgen. En die flesjes wijn houden jullie wel op de been!

Groetjes Eva

Karin

Hé meiden, nog bedankt voor de felicitaties en jullie sms bericht en dat jullie Vera er aan herinnerd hebben dat ik jarig was. Ik heb jullie natuurlijk wel gemist 's avonds, maar ik heb een lekker wijntje op jullie gedronken!!! Kijk weer uit naar het volgende verslag. Veel plezier en succes. Groetjes

Marion Blaauw /Wognum

Hallo Alie en Marja,

Heb van henk Watses over jullie tocht het een en ander vernomen en kijk nu elke keer naar jullie reisverslag. Wat ontzettend leuk kunnen jullie dat opschrijven. De hele Compostella onderneming vind ik geweldig en een hele prestatie. Volg jullie en schrijf nog wel een s wat, groet Marion Blaauw vrouw van Kees Blaauw, Alie wel bekent.

Claudia en Sandra

Bonjour Marja en Alie, Zit het ritme er nog steeds goed in, wij hopen van wel? Jullie zijn al een mooie tijd onderweg zeg en hebben al veel km afgelegd. Hebben jullie inmiddels al kennis van de Franse taal? Anders waarscijnlijk wel van de wijn, want die staat vaak op het programma als we dat zo lezen.
Marja, sorry dat ik mijn beloft niet ben nagekomen om je een sms te sturen als onze kleine er was.. maar we hebben vermomen dat je op de hoogte ben van de geboorte van Femke Sophie. Wij wensen jullie nog veel succes en mooi kilomteres.

Ans en Martien Blokker

Hoi Marja en Atie.
Wij genieten van jullie berichten.
Zien wel dat het soms afzien is.
Maar wat jullie beleven is het afzien meer dan waard
denken wij.
Heel veel plezier nog.

Groetjes Ans en Martien

José

Top meidien dat het zo lekker gaat. Gister Siem op de kofiie gehad.Hoorde dat julli 40 km in de beneb hadden, jeetje wat een afstand. |De 40 mm is pas over een paar weken hoor! Morgen koninginnedag, hoop dat het weer wat beter wordt want het is nu best fris. Is altijd zo sneu voor de kleintjes die in de optocht lopen, maar wie weet, is het morgen wel bloedheet. Drinken jullie ook nog even een oranjebittertje, wij in ieder geval wel. 's Avonds achter de bar in de Stek met de blue Devils, wordt weer gezellig.
Oh, ja, ook nog even de groeten van Bobby, maar die zal binnenkort zelf ook nog een berichtje voor jullie achterlaten. Veel liefs en hou jullie taai, José

Hans van den Mosselaar

Hoi toppers, Vind dat jullie het geweldig doen.
Laten jullie het pad wel liggen voor mij ?

Anneke Sikkink.

Meiden, wat een genot om de reisverslagen te lezen. Het is net of ik aan het meelopen ben. Wat maken jullie wat mee en wat veel stempels al! Nemen jullie wel een keer een rustdag, want straks zijn jullie te vroeg op de eindbestemming! Groetjes vanuit een zonovergoten Hoogkarspel (het is hier momenteel nèt Frankrijk).

joke blokker

hoi alie en marja tijdje niks gehoord van jullie gaat het nog goed daar .hier een mooie zonnige koninginedag geweest hoe is het weer bij jullie. kijk weer uit naar een verslag van jullie. nu hou jullie taai he xxxx jullie zijn toppers