alie-en-marja-naar-santiago.reismee.nl

Wat een regen!

Hallo daar zijn we weer! Het is een tijdje geleden maar eerder was er geen gelegenheid om te internetten. Er is weer veel gebeurd; teveel om allemaal op te noemen. Daarom een kleine bloemlezing. We lopen nu al bijna drie weken in de regen, il pleut il pleut! Gelukkig was het vandaag weer droog met een zonnetje, hoera. De poncho bleef eindelijk in de rugzak. We hebben inmiddels megaveel kilometers afgelegd, bijna 900 km. Nog even en we zijn toe aan de traktatie van Co bij de 1000 km. De overnachtingen waren wisselend dan weer bij een echtpaar dat geen woord engels spreekt en dan weer in een gite met snurkers of in een leuke chambre d'Hote. In Fraisse zouden we overnachten in een gite, maar aangekomen in het dorpje bleek de gite 5 kmterug te zijn. Balen, na 25 km wil je echt niet meer teruglopen. Gelukkig zagen we een man staan bij de Mairie. We keken erg zielig en hij vroeg wat er aan de hand was. Het bleek de burgemeester te zijn die toevallig in het gemeentehuis was ivm de verkiezingen de volgende dag. Hij was zo aardig om ons terug te brengen, wat een lieverd, we konden hem wel zoenen! Nu is dat niet zo raar in frankrijk want iedereen zoent elkaar in de supermarkt, de bar echt overal. Daar aangekomen trof ons een verrassing, er was nl geen verwarming en het was er steenkoud! Met dekens om zaten we in het huisje en gingen van armoe maar om acht uur naar bed! De dag erna zaten we in een huis dat zo smerig was , echt te erg. Het gras groeide gewoon onder de keukendeur de keuken in. We waren blij dat we er maar een nachtje hoefden te blijven. Het landschap is veranderd van de heuvels naar het vlakkere land van het gebied Les Landes. Het lijkt een beetje op de duinen. Nu zien we in de verte de pyreneeën, echt magnifiek om te zien. De hoge toppen en de sneeuw daar boven op. Ja, ja daar moeten we binnenkort overheen. We zijn beniewd hoe dat gaat. In ieder geval hebben we daar een dag rust voor de kapper, inkopen, uitrusten etc. We hebbe ook ervaring opgedaan met de gites die worden beheerd door zgn hospitaltees. Dat zijn vrijwilligers die veertien dagen in de gite werken, voor je koken, de boel schoon houden etc.heel erg leuk samen met andere pelgrims van versschillende nationaliteiten daar te overnachten. En de snurkers neem ik maar voor lief, hoewel... Meestal zoek ik een plekje in een keuken, een zoldertje of andere ruimte buiten de slaapzaal waar ik dan mijn matras en slaapzak leg. De andere pelgrims weten het al, die dame uit Holland wil niet bij ons liggen hahaha. Tijdens de enorme regenbuien krijgen we soms spontaan een schuilplaats aangeboden. Lief hoor, gewoon met je natte blubberschoenen naar binnen en dat vinden ze dan helemaal niet erg heel bijzonder al die warmte te ervaren. De regen al die dagen zorgde ervoor dat onze schoenen drijfnat werden en niet echt waterdicht meer zijn. Daarom met plastic en tape de schoenen ingepakt, het ziet er niet uit maar dat maakt ons niets uit, als de voeten maar droog blijven. De regen zorgde er ook voor dat bepaalde paden, ze noemen het karrensporen nauwelijks meer begaanbaar zijn. We moesten door de bramenstruiken met als geolv allemaal schrammen op armen en benen en later zelfs met blote voeten door het water met de schoenen in de hand omdat we tot ons knieën er doorheen moesten. Wat een survivaltocht, het begon ook nog te onweren dus het was best angstig allemaal. Later konden we er weer om lachen gelukkig. We hebben ook nog bij een soort heks geslapen van 90 jaar in een huisje van hans en grietje. Gelukkig bleef de boze wolf weg maar midden in de rimboe voel je je niet echt veilig! Met al die regen werd ons hummeur aardig op de proef gesteld, we hebben elkaar opgepept en de smsjes en briefjes die we hebben gekregen zijn dan ook erg bemoedigend. Na deze dag met zon en een prachtige route naar Orthez zijn we weer helemaal blij! Jullie zijn nu weer een beetje op de hoogte, het is misschien een beetje een warrig verhaal maar bij de mc donalds op je telefoon met schreeuwende kids om je heen is het niet makkelijk. We hopen weer snel terug te zijn en sandra en claudia van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie prachtige dochter Femke! Au revoir!

Ellen & John

Balen zeg, dat is echt afzien!! Als jullie "op het eind zijn" zijn jullie wel hele echte super pelgrims.. zoveel regen... dat verwacht je toch niet! Ik heb net even een zonnedansje gedaan voor jullie. Nu genoeg regen gehad! Sterkte nog met de snurkers en wandel ze (in de zon!)

vera

Goh zeg, ben ik blij dat ik niet mee ben, al die regen. Wij hebben een geweldig zonnige koninginnedag achter de rug maar het wordt de rest van de week weer koud. Respect voor jullie dat jullie je niet laten kisten door al die regen, maar leuk is anders natuurlijk. Hoop dat het vanaf nu alleen maar beter wordt. Groetjes uit Hoogkarspel.

Edith

Wat fijn om weer van jullie te horen! Soms worden jullie op de proef gesteld zeg! Het weer, vieze huisjes, natte schoenen, heksen en snurkers! Maar des te meer waarderen jullie weer de goede dingen, zoals de zon, een aardige burgemeester en het mooie uitzicht op de Pyreneeën. Neem lekker een Big Mac (.....?) en in jullie hutje straks een glaasje! Zet 'm op en geniet van het goede! Liefs E.

Marcel

Jeemig wat een k**weer, dat is wel heel vervelend zolang achter elkaar. Maar meiden met een missie, ook dit hebben jullie weer overleefd. Top!
Met Ger gister aan de boemel geweest ogh ogh, Marja, je zal de foto's nog wel zien van Paul S.... Was in ieder geval heel gezellig, donderdag gaan we naar de sauna, gemeen he haha
Nou lieverds, het ga jullie goed en dikke kus

Carla en Koos

Jemig zeg, jullie zijn nu toch echt op de proef gesteld. We zullen voor jullie duimen dat het weer vanaf nu meter wordt. En nog een paar dagen dan de 1000 km. erop zitten. Geweldig hoor.
Veel liefs.

Joke en Dirk

Hé kanjers, en wij altijd maar denken dat in Frankrijk de zon schijnt. Maar met dat weer leer je jezelf en je eigen krachten wel kennen en dat is toch eigenlijk de bedoeling van een pelgrimstocht. (elk nadeel heeft een voordeel zei iemand altijd).
Gisteren in het zonnetje bij de Paus hebben we op jullie geproost dus het weer moet beter worden bij jullie. Dat hebben jullie wel verdiend. Veel plezier in de Pyreneen.
hartelijke groeten

Femke

Jeetje, wat een ellende! Ben trots op jullie gelopen kilometers! Op naar de bergen! En wat leuk dat er een Femke is geboren! Gefeliciteerd!

marian

zo ik heb jullie verhaal weer gelezen geweldig hoor wat jullie doen als het bij ons ,n dag regend word je al somber maar jullie zijn kanjers het weer bij ons is ook niet alles alleen met koninginnedag was het prachtig nou meiden succes met het lopen
doeiiiiiii

Joke S

Hoi sterke lieve meiden,
Wat weer een verhaal en jullie klaren het dit klusje wel. Als je zelfs na 3 weken regen nog zo blij en optimistisch je verhaal kan tikken dan kan het niet stuk. Blijf elkaar steunen en ik zal duimen voor mooi weer voor jullie.

Lieve groeten Joke S

Peter en Marie-José

Hallo Alie en Marja,

ook wij genieten van jullie verhalen/reis.
Even het plaatsje Orthez opgezocht, maar wat hebben jullie al een eind afgelegd, grote klasse dames. Nu op naar Spanje, daar schijnt meestal de zon ;-).
Blijf vooral genieten, want het is heel uniek wat jullie doen.

Liefs uit Oosthuizen

Gerda

Hoi Marja en Alie,

Ik maakte me al ongerust en vroeg aan Ger of het wel goed ging met jullie, zolang geen bericht, maar had al een vermoeden dat jullie geen internetverbinding konden vinden. Wat een k.... ahum vreselijk slecht weer hebben jullie getroffen. Hier was de herfst ook weer teruggekeerd maar wel een prachtige Koninginnedag gehad. Mar, ik ga een weekje naar Zuid-Afrika !! Verrassing van mijn Paultje !! Mijn nichtje Brigid wordt 50 jaar en viert zaterdag a.s. een feestje daar. Ik ga haar verrassen, ze weet er niets van. Geweldig he ? Nou meiden, heel veel succes maar weer en tot jullie volgende bericht.

Groetjes uit Bovenkarspel - x Gerda en Paulus

Sytske en Joop

Ach..... als het een troost kan zijn voor jullie....wij verblijven enkele weken in Engeland...We komen hier al minstens 40 jaar, maar hebben nog nooit zo'n slecht weer gehad, zoveel regen ...... Maar ja, wij kunnen schuilen en hoeven niet te lopen...maar we hopen dat het toch enige troost biedt....
Sytske en Joop

ellen

Hallo alie en Marja,ik miste jullie stukje heel erg,bijna 2 weken.
Ik dacht jullie hebben vast al een link stuk gelopen,en dat is ook zo.
Echt echt toppie hoor meiden,volgens mij een ervaring die je altijd bij blijft ondanks de regen.
Volgens mij zijn jullie al bijna op de helft,scheelt maar 100 km,voor jullie een eitje, Hi hi .
Weer heel veel wandel plezier.
Liefs ellen

Hans van den Mosselaar

Mooi verhaal. Jullie gaan goed. Wel blijven genieten hoor ! Hoorde net dat Frankrijk door zijn regenquotum heen is voor dit jaar. Vanaf nu mooi weer gewenst .
Doei,

Jos en Jet

Hoi meiden, gelukkig was er eindelijk weer bericht van jullie. ik zeg R E S P E C T, het is echt afzien sommige momenten en ik vind 40 km. op de racefiets soms al een heel eind. Héééél veel succes in het tweede gedeelte van de tocht.
Groeten van een trotse Opa en Oma uit Oosterblokker.

Riet Wijnker (botman)

Jullie verhaal gelezen en tot mijn verbazing ben je met mijn nicht marja aan het wandelen, grappig om te zien
op de foto's. Verbaas me over jullie enthousiasme na alles gelezen te hebben. En Alie ik was vanmiddag mijn annebellen aan het toppen en moest aan die van jou denken???Doet Siem dat nou voor je.
Succes met de wandeling en de groeten van Riet uit Venhuizen.

Milou

Hallo schatten!

Wat vervelend al die regen:(. Haha de heks van hans en grietje was het huisje van snoep??. Nou ik hoop dat het gauw mooier word bij jullie zodat het lekkerder gaat allemaal.
Heeel veel succes nog de komende tijd, hier was het vandaag erg mooi ( ben zelfs verbrand). Nou tot het volgende verhaal. Kusss

Valerie

Volgens mij gaat het echt beter weer worden hoor!
En dan te bedenken, dat ik al baal als ik door de regen op de fiets naar de supermarkt moet... Jullie zijn echte kanjers en hebben nu wel genoeg afgezien.
Op naar de volgende zonnige km's ; succes verder en geniet van de omgeving, groeten van Valerie
ps Marja, het is een leuk huisje in Amsterdam en ze hebben het al heel gezellig gemaakt.

Joop en Elly Kluft

Hallo Pelgrims

Jullie zijn al een eind, maar het mooiste moet voor jullie nog komen
We genieten van jullie verhalen daar wij met alleen een tentje reisden was dat weer heel anders maar toch weer het zelfde .We hopen dat het weer beter wordt .
Groetjes en veel plezier.

diana

jeetje wat een verhaal weer jammer van zo veel regen maar na regen komt ook weer zonneschijn maar die is er al bij jullie want jullie zijn twee kanjers