alie-en-marja-naar-santiago.reismee.nl

wat een verschil!

We zijn nu een kleine week in Spanje en het is een wereld van verschil. Waren we in Frankrijk bijna een bezienswaardigheid zo amders is het hier. In Frankrijk moesten we bijv echt zoeken naar de weg met het boekje in de hand en de minimale bewegwijzering, in Spanje heb je een soort van ANWB bewegwijzering met grote borden en pijlen. En als je een pijl zou missen dan geeft een bewoner wel aan dat je de verkeerde kant op gaat. Zelfs de honden slaan hier niet aan, zij zijn die pelgrims zo gewend daat ze lekker lui blijven liggen..... De accoommodaties zijn ook compleet anders. In Frankrijk was het soms lastig iets te vinden, hier zijn gewoon overal herbergen waar ze pelgrims onderbrengen. Is de een vol dan ga je naar de ander. Ook veel commerciëler, ze staan hier gewoon onderweg te folderen met herbergen....het moet toch niet gekker worden! Het is nog steeds wel erg leuk. Er lopen zoveel nationaliteiten mee, onvoorstelbaar dat de camino in zoveel landen leeft. We hebben gelopen met russen, brazilianen veel koreanen, zuid afrikanen, bollivianen, engelsen, duitsers maar vreemd genoeg weinig Nederlanders. Inmiddels hebben we de nodige kilo s naar huis gestuurd zodatr de rugzak wat lichter is. Vooral met het warme weer van de afgelopen dagen is dat wel lekker. Het is de laatste dagen over de 30 graden, dus vroeg op pad en voor de ergste hitte binnen zijn. We hebben de Pyreneeëen gehad al blijft het flink klimmem dalen. Het baskenland hebben we verruild voor de Navarra, ook erg mooi. We zijn aangekomen in een meer Mediterraan gebied. De olijfbomen groeien hier weelderig, erg mooi. We zitten nu in het plaatsje Los Arcos en hopen volgende week in Burgos te zijn. Hoop dat het niet al te warm blijft anders schieten we niet op, hahaha! Overigens smaakt de spaanse wijn ook uitstekend en water is duurder!!! Buenos noches! Lieve groetjes van ons en al jullie aardige, lieve en grappige reacties houden ons letterlijken figuurlijk op de been, gracias!!

Sytske en Joop

Hasta ahora podemos hablar el español !!!!! Me conozco a Burgos. Has visto Mirando del Ebro también ???
Si, los paisajes son buenos allí.
Zo...dit ter intro.... De wijn is lekker, tja, wat dacht je, je zit in het Rioja gebied. Geniet er maar van...ze zeggen dat het makkelijker loopt ook!!!!!!!

Ada

Hoi daar. Super meiden. Enne...... op die foto, moet Marja zijn. Ik zie nl. iets bekends op het bed liggen.
geniet ervan en ik blijf jullie volgen.

joke blokker

hoi alie en marja lekker dat het weer goed is en ook leuk zoveel verschillende mensen te ontmoeten ali ik ga zondag met marja een week op vakantie ook naar de zon. en fred moet weer aan zijn rug geopereerd worden dat word na 23 mei we hopen er het beste van nu toppers hou jullie taai gr ook van tamara en fred

Gerline

Hallo dames,
Wat een bewondering heb ik voor jullie prestaties zeg. Het blijft leuk om zo een beetje met jullie mee te lopen. Ik hou het dit jaar maar 'gewoon' bij de 40 mm.
Veel plezier nog en succes natuurlijk.

Tine H.

Hallo Marja en Alie,
Geen regen, alleen maar zon zo te horen. Het moet ook niet te warm worden.
Ik vraag mij af of de meeste pelgrims in Spanje beginnen met de tocht! In Frankrijk kwamen jullie niet zoveel lopers tegen.
Succes met het wandelen. Geniet van de mooie natuur en als jullie een talenknobbel hebben, die zal nog wel gaan groeien de komende weken met zoveel verschillende nationaliteiten om jullie heen.

Jenette

Hallo meiden,

Leuk om jullie verhalen te lezen, zo blijven we bij. Het is elke keer een verassing wat jullie weer hebben meegemaakt. Geniet ervan en wij willen best een beetje van dat warme weer hebben hoor! Hier wil het niet erg lukken. Succes verder en zet em op. Groeten Jenette.

Emiel en Jaqueline

Alie en Marja, wij genieten van jullie verhalen en hou vol. Alie, hoe is het met de Jacobschelp, die ik je gegeven heb? Ik ben benieuwd of je hem al zijn laatste rustplaats gegeven hebt.

wim smit

alie en marja,de verhalen zijn prachtig,wat een verschil nu in spanje het lijkt nu wel op een vierdaagse,in frankrijk was het rustig met de mensen,wel mooi dat je allerlei mensen spreek geniet ervan en succes
vrgr wim

Gerda

Hoi Marja en Alie,

ik ben ook weer terug van het warme Zuid-Afrika, het was er nog 26-28 graden dus heerlijk warm. Enorm genoten. Nu dus weer tijd om jullie verhalen te lezen en gelukkig gaat het nog steeds goed met jullie.
Vandaag is het moederdag dus gaan we even bij de moeders op bezoek. We wensen jullie nog veel succes met de kilometers en vooral blijven genieten he ??
zoals ze in Z-A zeggen: mooi loop !!!

dikke knuffels van ons ! Paul en Geda

José

Mooi dat het allemaal zo goed gaat. Heb weekje vrij, nu maar hopen op mooi weer en lekker de boeken in duiken.
Nog veel plezier!!!!!!!! josé en Ron

Mary

Hoi Alie en Marja. Tussen alle drukke bezigheden door lees ik julie verhalen al vanaf het begin met heel veel plezier. Stoer allemaal hoor meiden. Blijf vooral genieten!!!

Mirjam

Was even niet op jullie site geweest, maar wat een leuke verhalen weer!! Ga zo door meiden, top!!

Ben en Hennie

Wat een belevenissen, dat kunnen ze jullie niet meerafnemen. Geniet van alles daar en vooral van met mooie weer, hier is het weer prut. Groetjes uit Enkhuizen

Trudy van den Mosselaar

Hoi Marja en alie, de laatste verhalen weer gelezen. Geweldig, wat een belevenissen en wat kom je veel mensen tegen die allemaal hetzelfde doel willen bereiken. Succes met het vervolg van jullie tocht.

ans

Wat gaan jullie goed!! Ik ben wel een beetje jaloers, ik zou zo wel een paar weken met jullie mee willen lopen. Wat een ervaring en helemaal weg uit het "gewone leven", dat hebben jullie maar mooi aangedurfd. Veel succes en plezier verder.
groetjes Ans